Fren Balatası Çeşitleri Nelerdir?

 Fren pedalına basıldığı anda harekete geçen ve fren sisteminin en ağır işini üstlenen kısım fren balatasıdır. Durmak istediğiniz zaman aracın fren pedalına bastığınızda mekanik kısımda harekete geçen balata, tekerlerin dönüşünü yavaşlatır. Dolayısıyla aracın durmasını sağlar. Bu açıdan bakıldığı zaman aracın en önemli aksamlarından biridir. Bu yüzden de bakım ve kontrollerinin düzenli yapılması önem arz ediyor. Kaliteli bir bakım için de hangi fren balatasını kullandığınızı bilmeniz gerekiyor. Fren balatası çeşitleri:

Kaliteli Fren balataları

Kaliteli Fren balataları

Fren Balata Çeşitleri

Fren balata çeşitleri içeriğine göre üçe ayrılıyor. İlk başlarda asbestten üretilen fren balataları uzun yıllar kullanıyordu. Fakat ısıya maksimum düzeyde dayanıklılık sağlayan bu madde, doğaya da zararlı gazlar bırakıyordu. Bu yüzden insan sağlığını ve doğayı korumak adına farklı fren balatası çeşitleri geliştirilmiştir.

Fren Balatası Türleri Arasındaki Fark Nedir?

Farklı tipteki fren balatalarının adlarına dayanarak, hangisinin en yaygın olarak kullanıldığı veya hangisini seçmeniz gerektiği açık değildir. İşte farklılıkların bir özeti:

  • Yarı Metalik Bu fren balataları yüzde 30 ila 65 metaldir ve CarsDirect’e göre çok dayanıklı olarak kabul edilir . Bu fren balataları aşırı düşük sıcaklıklarda da iyi çalışmayabilir. AutoAnything , bu fren balatalarının rotorlarda seramik fren balatalarından daha ucuz ve daha kolay olduğunu, ancak daha gürültülü olduklarını ve seramik kadar uzun sürmediğini söylüyor. Autos.com’a göre bu fren balataları genellikle yüksek performanslı ve yarış arabalarında kullanılıyor.
  • Seramik Bu fren balataları genellikle en pahalıdır, ancak diğer malzemelerden daha temizdir ve daha az ses çıkarır. Seramik fren balataları da yarı metaliklerden daha uzun süre dayanır. uzmanlar, seramiklerin organik pedlerden daha iyi performans gösterdiğini söylüyor.
  • Düşük Metalik, Asbestsiz Organik (NAO) Bu fren balatalarının gürültülü olduğu ve çok fazla fren tozu saldığı bilinmektedir. Ancak Brake Masters’a göre bu balatalarda kullanılan bakır veya çelik ısı transferine ve kırılmaya yardımcı oluyor.
  • Asbestsiz Organik Bu fren balataları genellikle fiber, cam, kauçuk ve Kevlar gibi organik malzemelerden yapılır. Bu balatalar oldukça sessizdir, ancak daha hızlı aşınabilir ve çok fazla fren tozu üretebilir.

içerik önerisi. Bu yazı ilginizi çekebilir. Fren Balatasının Ömrü Ne Kadar?

Organik Fren Balatası

Temelde lastik, cam, fiber ve karbon bileşenlerinden oluşan organik fren balatası en az zararlı madde içeren çeşittir. Ülkemizde henüz motorsiklet ve bisikletlerde kullanılan bu balata çeşidi tam anlamıyla doğa dostu bir çalışma sistemine sahiptir. Çevreye neredeyse hiç zarar vermiyor. Çok gelişmiş bir sisteme sahip olmadığı için maliyeti de oldukça düşüktür. Fazla ses çıkarmayan bu baltalar gürültü oluşumunu da önlüyor.

Organik fren balatasının tercih edilme nedenleri şu şekilde sıralanabilir;

  • Fazla ses yapmaz.
  • Çevrecidir.
  • Fren sistemini korur.
  • Maliyeti düşüktür.
  • Günlük kullanım için idealdir.
  • Zararlı gaz salınımı en az olan balata çeşididir.

Organik fren balatasının tek olumsuz yanı ise kısa ömürlü olmasıdır. Diğer çeşitlere göre daha çabuk aşınır ve işlevini yitirir.

Seramik Fren Balatası

Yüksek teknoloji ve yoğun bir karışım ile üretilen seramik fren balatası uzun süre dayanıklılığını korur. Uzun ömürlüdür fakat maliyeti yüksektir. Fren sırasında neredeyse hiç ses duyulmaz. Çünkü sürtünme sesi yok denecek kadar azdır. Arkasında ne bir atık ne de bir toz bırakır. Konforlu ve avantajlı bir çeşit olsa da maliyeti yüzünden pek tercih edilmiyor.

Metal Fren Balatası

Çelik, bakır ve kompozit alaşımdan üretilen bu çeşit, en yaygın kullanılan balatadır. Yüksek ısıya dayanır ve hızla soğuma sağlayabilir. İlk başlarda düşük seste çalışsa da zamanla rahatsızlık veren sesler çıkarabilir. Fren diski ve fren kaliperi ile yaptığı sürtünme, at kişnemesine benzeyen bir ses çıkarır. Bu durum keyfinizi kaçırsa da uygun maliyetli olmasını avantaj olarak görebilirsiniz. Özellikle zorlu şartlara karşı maksimum dayanıklılık sağlar. Bu yüzden günlük kullanımdan ziyade otomobil yarışlarında aranan bir balata çeşididir.

içerik önerisi. Bu yazı ilginizi çekebilir. Kaliteli Fren Balataları Nasıl Olmalı?

En İyi Fren Balatası Çeşidi

Fren Balatası çeşitleri arasında iyi ya da kötü diye ayrım yapmak pek mümkün değildir. Çünkü her balata çeşidinin kendi alanında en iyisi olduğunu biliyoruz. Bir balatanın avantajlarını ve dezavantajlarını görmek için kullanım alanına bakmak gerekiyor. Örnek vermek gerekirse; araba yarışında kullanılan bir otomobile metal fren balatası yerine seramik fren balatası kullanılırsa seramik balatanın sunduğu avantajları çöpe atmış oluruz. Son derece sessiz çalışan sistemin yetkinliği, yarış arabasında hiçbir avantaj sağlamayacaktır. Kısaca her balata çeşidini zamanında ve yerinde kullanmak verim açısından daha doğru olacaktır.

İyi Bir Fren Balatası Nasıl Olmalı?

İyi bir balatasının öncelikle sürtünme katsayısı yüksek olmalıdır. Sıcaklığa karşı dayanıklılığını korumalıdır. Yaklaşık 800 dereceye kadar dayanabilmelidir. Bunun yanı sıra toz, pislik ve su gibi yabancı maddelerden de kolay kolay etkilenmemelidir. Aşınma hızı mümkün olduğu kadar düşük seviyede kalmalıdır. Diske zarar vermeden uzun bir süre kullanılmalıdır. Sürtünme sırasında ses çıkarmayan bir fren balatası da ideal sayılabilir.


Yorumlar

Popüler Yayınlar