Fren Balatası Üretiminde Dikkat Edilecek Konular

Motorlu araçlar sayesinde insanlar birçok ihtiyaçlarını çok rahat karşılayabiliyor. En önemli ulaşım araçları olan araç türlerinin fren sistemleri için araca özel fren balataları üretimleri yapılır. Araç türleri, motordan aldıkları güç ile hareket ederken, yavaşlaması ve durması için fren sistemleri kullanılıyor. Fren balataları da fren sisteminin önemli elemanlarından birisidir. Fren balatası üretimi yapan firmalar, araçların markasına, modeline, tipine, kullanım amacına göre balata üretimleri yapıyor. Araçlarda istenilen durma güvenliğinin sağlanması ve frenleme sistemi performansı için fren balatası üretimlerinde farklı malzeme çeşitleri kullanılıyor.

Günümüzün otomotiv fren balatalarında, 30’a kadar ayrı bileşen içeren tipik bir bileşik formülasyonu ile 500’den fazla hammadde kullanılmaktadır. Bu karmaşık hammadde karışımı, fren balatalarının yaşadığı aşırı gerilimler ve koşullarla başa çıkmak için gereklidir. 

Ana amaç aşınmayı azaltmaktır. Bileşikler, bir otomobilin ömrü boyunca değiştirilmesi gerekmeyen tek bir fren balatası seti tedarik etmeyi hedefliyor. Bu aynı zamanda çevresel etkileri de azaltacaktır. Trafikten kaynaklanan PM10 partikül madde emisyonlarının %90’ından fazlasının artık egzoz dışı emisyonlardan ve bunun yarısına kadarının fren aşınmasından kaynaklandığı tahmin edilmektedir. Hammadde olarak kullanılan Lapinus mineral lifleri gibi bazı malzemeler biyolojik olarak çözünür ve bu nedenle çevre dostu ve insanlar için güvenlidir.

Ticari Araç Fren Balatası Çeşitleri

Bu yazı ilginizi çekebilir

Fren Balatası Üreticileri

Fren balatası üreticileri, araçların modellerine göre farklı balata çeşitleri üretimleri yapıyor. Balata çeşitleri, otomobil ve hafif ticari araç fren balataları, ağır vasıta fren balataları gibi sınıflandırma yapılarak farklı özelliklerde üretiliyor. Her firma, fren balatası üretimi için çeşitli testler ve hesaplamalar yapıyor. Kaliteli ve uzun ömürlü fren balataları araçların daha güvenli olmasını ve sürüş kolaylığının oluşmasını sağlıyor.

Fren Balatası Üretim Testleri

Fren balatası üretiminde dikkat edilecek konularla ilgili çeşitli testler yapılarak malzeme seçimi yapılır. Frenleme sisteminin sağlam olabilmesi için balata üretiminin doğru yapılması önemlidir.

Fren balatası üretimi için yapılan deneysel testler şunlardır;

  • Yoğunluk testi,
  • Sertlik testi,
  • Pürüzlülük testi,
  • Fren testi,
  • Isı katsayı testi,

Hareket halindeki araçların durdurulması için sürücü frene bastığı anda fren balatası sürtünme yöntemi ile diski sıkıştırmaya ve durdurmaya çalışır. Bu sürtünmede aşınmanın daha az olması için araç türüne göre malzeme seçimi yapılır.

Ticari Araç Fren Balatası Çeşitleri

Bu yazı ilginizi çekebilir

Fren Balatası Malzemeleri

Fren balatası çeşitleri, organik balata, seramik balata ve metal balatalardır. Organik ve seramik balatalar yumuşak yapılıdır ve kullanılırken ses oluşumunu önler. Fren balatası üretiminde dikkat edilecek konular arasında kullanılacak olan malzeme türleri ve karışım oranları yer alıyor. Kaliteli fren balatası üretiminde, bakır, pirinç tozu, miskantus, alümina, kaju, fenolik reçine gibi malzemeler kullanılır. Malzeme oranları istenilen sertlik derecesine göre belirlenir.

Fren Balatası Özellikleri

Fren balatası üreticileri, üretim metotlarını belirledikten ve karışım malzemelerini seçtikten sonra araç marka ve modellerine göre farklı tasarımlarda üretimlere başlayabiliyor. Kaliteli fren balatası üretimlerinde, balataların şu özelliklere sahip olması istenir.

  • Sürtünme performansının yüksek olması,
  • Yüksek ısı iletkenliği ve sıcaklık direnci,
  • Korozyon direnci,
  • Düşük gürültü seviyesi,
  • Kullanılan malzemelerin sağlığa zararlı olmaması,
  • Hava koşullarından etkilenmemesi,

Bu özelliklere sahip olan fren balata çeşitleri, tüm araç türlerinde, güvenli ve uzun ömürlü olarak kullanılabilecektir.

Bir disk fren balatasının yapısı

Fren balatası plakası  fren balatalarının temelini oluşturur. Fren kaliperde fren balatasını tutmalı ve ısıyı komşu komponentlere aktarmalıdır. Çoğu fren balataları frenleme sırasında meydana gelen gürültüyü azaltacak şekilde tasarlanmış yaylar, folyolar, çelik sac veya boya/cila şeklindeki arka taraftaki sönümleme özelliğine sahiptir. Bir ara tabaka ve gerçek sürtünme malzemesi fren balatası ve fren diski arasındaki fren balatası plakasına bastırılır. Sadece bir kaç micron (µm) kalınlıktaki bir yapışkan tabaka, fren balatası plakası ve alt katman arasına tatbik edilir. Bu plaka ve ara tabaka / sürtünme malzemesi arasında güvenli bir bağlantı sağlamaktadır. Ara tabakaya bir alternatif olarak veya tabaka bağlantısının mekanik mukavemetini arttırmak için ilave bir önlem olarak genişletilmiş metal, pürüzlü yüzey, dişli plaka ya da pin-tipi kullanılabilir.

Fren balataları sandviç tipi yapıya sahiptir

Fren Balatası Çeşitleri

Fren balatası üretiminde farklı malzemeler kullanıldığı için üretim yapılacak çeşide göre dikkat edilmesi gereken konular vardır. Fren balatası üretimleri, hafif ve ağır vasıta araçlar için tüm çeşitlerde yapılır. Her fren balatası çeşidinin kullanım alanı ve amacı farklıdır. Dayanıklı olarak üretilen fren balata çeşitleri, organik, seramik ve metal fren balataları olarak üç türle ele alınır. Araçların özelliklerine göre fren balatası sürtünme ve ısı katsayıları hesaplamaları yapılır. Sert fren balataları, kullanımlarda fren yapıldığı zaman gürültü yapabilecektir.

Fren Balatasında Nelere Dikkat Edilir?

Fren balatası çeşitleri üreticileri, kaliteli malzeme karışımları ile kaliteli üretimler yaparlar. Araç türlerine göre farklı tasarımlarda üretilen fren balataları, kolay aşınmayan ve dayanıklı olarak üretilir. Fren balatasının, disk ve kapmana yüzeyine zarar vermemesi önemlidir. Organik ve seramik fren balataları, malzeme karışım oranlarından dolayı yumuşak ve uzun ömürlüdür. Yumuşak yapısından dolayı fren yapıldığında sürtünmeden dolayı ses çıkartmaz. Ağır vasıtalarda ve araç türlerinin çoğunda yumuşak durmayı sağlayacak üstün özellikli fren balataları tercih edilir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar